Tarot and the Yoruba cult

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

  • Tarot and the Yoruba cult

    Отвъд митологемата и клишето, че е свързано с животински жертвоприношения, кръв и оргии, откривам изключително ценни послания и най-вече гадателски практики, оставени от един народ, дълбоко свързан с архетипа и с традициите на предците си - а те, предците играят основа роля в спектакъла на Йоруба. Едни от основните митологически системи са Сантерия, Кандомбле и Умбанда. Интересна е и концепцията за религиозността спрямо нашата унаследена представа за нея - в един миг всичко рухва, връщаш се към корена - оголен си, без дрехи - сам си на сцената, а твои съдници са духовете на предците.

    Много важна роля в Сантерия играе култа към Егуните - умрелите предци (по семейна линия или по линия на религиозната приемственост). Сантеро считат, че съществува "съзвездие от енергия", от което душите отново и отново се въплътяват в човешките тела. Душите на определено съзвездие се въплътяват в членовете на един и същи род, племе или народ. Това се обяснява с това, че родствените енергии се стремят да се държат заедно. Ето защо в нас се появяват характерни черти на нашите предци. Предците са три вида: мъртвите предци, живите предци и тези, които изпълняват функцията на предци.
    Това беше едно безкрайно кратко превю на религията Йоруба, в Интернет пространството има премного информация и за Вуду, и за другите родствени практики.

    За мен обаче е изключително впечатляващо Таро Вуду, което има интересни названия и сигли на картите.
    Названията на картите отговарят на съответните Лоа. В тая колода виждам дори креолски топоними и имена.
    Ще ми бъде много интересно да обсъдим картите, названията им, но това няма как да стане без познаване на системата на духовете Лоа. Дайте и вие предложения за подобни колоди. Досега подобно нещо не е правено в българското форумно пространство. Целта е: опознаване в дълбочина на една архетипна мистична система и как тя се проявява в символиката на картите Таро.

    Искам да обърна внимание на някои карти от Йоруба колодата, защото ги намирам за буквални преводи на посланията на Таро.
    Например 12 Голям Аркан е наречен Zombi, от превод и тълкуване няма смисъл. Обесеният до такава степен е с понижена жизнена енергия и желание за съпротива, че наистина е като "зомбиран".
    Друга карта, популярна като Луната, в тази колода се нарича - Магическо огледало, просто съм изключително впечатлена от това определение, но после ще обяснявам защо.
    И 20 Аркан - Страшният съд, в случая се казва Ancestors (Предци) - и в този случай превода е буквален. Защото няма нищо по-страшно от съда на Предците, от съда на Архетипа, който живее дълбоко в нас и във всеки един миг, в който искаме да отидем извън закона на символа, Предците ни напомнят за силата си.

    Има две карти от същата колода, едната е популярна като Умереността, другата, като Слънцето. Тук те съответно са Ti Bon Ange и Gros Bon Ange. В религията Йоруба е прието, че има две души: малкият добър ангел и големият добър ангел. Добрият малък ангел се грижи за човека, докато е жив и може да се приеме и за астралния двойник на живото същество, докато големият добър ангел остава и след смъртта и се свърза с предците, отивайки в Лоното, откъдето произлизат всички неща в света: и невидимия, и видимия свят.

    Интересно е друго: връзката между тези две карти наистина е съществена - Умереността разпределя и преразпределя енергиите в човека и има пряка връзка с неговото душевно и физическо здраве, докато Слънцето, в неговия мистичен смисъл е като събуждане след много дълъг сън и се свързва с осъществяване на най-големите ни мечти.
    Това, че е намерена такава взаимовръзка между тези две карти, за мен е гениална находка, което много ми помогна да видя неща, които досега не съм подозирала, особено пък съществена помощ ми оказа при работата с Ключовете в Таро, където Умереността заема достойна позиция. Защото тя е медиатор между този и онзи свят, метафорично и буквално казано и ако водата в душите ни не е разпределена правилно, то малкият добър ангел ще бъде задушен, като бебе, задушило с е плацентата на майка си.

    Може би пътят от Умереността до Слънцето е пътят, който всеки трябва да измине, давайки си ясна сметка кой е и какво иска.
    Колкото повече се задълбочавам в тази колода и в религията Йоруба, осъзнавам колко малко знам и колко много клишетата и митологеми са замъглявали представата ми за Таро. Все пак, след 12 години работа с Таро, дочаках своя миг, в който нещо така силно да ме грабне и да заработи на моята честота.

    Надявам се, подобни препратки за Таро, а и не само да са ви интересни, но най-вече полезни.

    Продължавам с анализа на картите от Ню Орлеанското Вуду Таро. Възможно е да звучи хаотично, че скачам от Големи на Малки Аркани и няма голяма последоваtленост, но следвам вътрешния си инстинкт.

    15-ят Голям Аркан всички знаем, че е Дяволът, но в тази Колода той се нарича Courir Mardi Gras.
    Къде ни отвеждат пътищата на това име? И какво означава то? Всъщност Марди Гра е компилация от католически и африкански карнавални традиции и буквално значи Мазния Вторник: това е двуседмичен празничен цикъл, като акцентът се пада на последния вторник на февруари преди да започнат Големите Пости преди Великден. Всъщност седмицата на карнавала олицетворява максималното потапяне в греховното, за да може след това индивидът да се отърси от него и да пречисти тялото и духа си чрез непосредствено следващите великденски пости. В карнавалните дни се преплитат и езически поверия, затова те изобилстват от чудовища гонители на злото, от дебели герои, въплъщаващи благоденствието и стигат дори до замерване с портокали. Някога те били най-скъпите плодове и се смятало, че ако бъдеш улучен с портокал, в оставащите дни от годината ще те споходи благополучие. Марди Гра или Мазният вторник е последният ден от празненствата и затова в този ден те достигат своя апогей.

    И тук стигаме и до основното значение и в конвенционалните карти Таро. Защо 15-ят Аркан е наречен Марди Гра?
    Има само едно условие при този празник, при самия процес на празнуването. Всичко трябва да спре в полунощ. Ако фиестата продължи и минута след дванайстия час, душите на празнуващите ще бъдат отнесени от Дявола. Затова ритъмът на тъпаните и танцът на карнавалните шествия отекват днес от Ню Орлиънс през Рио Де Жанейро до средновековните градчета на Европа. Днес светът е карнавал, но от утре започва пречистването ...

    Лутанията на Дяволът (като карта, а и не само) минават от Греха, през Страданието към Изкуплението. Жертвата, която трябва да принесе той е жестока и това не е нито гордостта, нито пък похотта. Тя се измерва с отказ от това да бъдем свободни в името на лицемерния морал и понеже огнената любов на Дявола е дълбоко изтласкана в несъзнаваното ни, то тя е заменена със Страх, Отхвърляне и Отричане на Плътта, на Материята, за сметка на уж Духовното.. А подобен дуализъм ни превръща просто в роби - за съжаление грозен символ са веригите в повечето колоди карти Таро, като сигнатура на Дяволът.

    Но, радостно е, че след толкова години виждам незнаен автор, чийто образ на картата е ваккханален празник, пиршество за тялото и душата, усмихнати празнични лица и веселие.

    И още не нещо интересно за Ерзули, позната и като Езили и като Ошун (в кубинската традиция).

    В конкретното Вуду Таро тя не е Голям Аркан, дори не и кралица. Кралиците се наричат мамбо (първожрици), а кралете хуган или хонган, но това е за друга тема.

    7 жезли в тази колода се нарича Erzulie la Flambeau, или Ерзули Горящата, а 7 меча - вече известната ни Ерзули Фреда (Erzulie Freda Dahomey). Прави впечатление, че повечето главни богини на Вуду пантеона, тук са седмици, както е например 7 чаши - La Sirene, и 7 пентакли е Oshun (Ошун).
    Всички те са проявления на една и съща женска същност, но в различните бои, а именно в Петро (жезли), Конго (чаши), Рада (мечове) и Сантерия (пентакли).

    Все още не ми е ясно защо е избрано числото 7 и, съответно седмата карта от Малките Аркани в Таро за олицетворение на силата, на влиянието и на внушенията на многоликата Ерзули.
    Но скоро ще разбера.

    Всъщност, сега се сещам нещо, което четох вчера. Древната богиня Ощун е носела 7 месингови гривни, когато е правила своите ритуали.
    Сега остава да разберем защо са били точно 7, а не 8 например
    7 е свързана с юдео-християнската традиция, но по отношение на африканските народи, няма нищо общо. И причината е другаде.
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Всъщност, 7-те са ключовете във Вуду Таро и според стихията си, влияят на съответните нива на битието.
    Вече се чудя дали има смисъл да се влиза в подробности за аватарите на Ерзули. Това е много мощно Лоа и няма да се занимавам повече с нея, поне не сега.
    Ще се радвам, ако други карти са ви направили впечатление и как ги съпоставяте с конвенционалните карти Таро.
    Например Папа Легба
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Близнаците или 6-ят Голям аркан в Таро се нарича Марасса: божествените близнаци от вудуисткия пантеон. Сега следва интересна история: техният произход се свързва с маймуните, с маймуните в този район. Маймуните много нападали полята на местните земеделци, хората от своя страна, убивали маймуните. Носят се легенди, че в техните семейства децата-близнаци умирали. Земеделците разбрали какво са причинили и престанали да гонят и убиват маймуните. И от този миг натам, отново започнали да се раждат живи и здрави близнаци. И всички близнаци оттогава досега са свещени.
    Противоположностите в този свят, олицетворени от двата близнака, от Мараса, карата нещата да се случват, а Вселената да заиграе своя танц.
    Според Йоруба, близнаците Мараса са синове на Шанго и Ошун (проявления като Ерзули във всички бои в Таро и Ошун като 7 пентакли). И още нещо интересно, има легенда, че те са предтеча, те са Предците на всички Лоа във Вуду Таро.

    Всяко семейство, което има близнаци било сега, било в генеалогичното си дърво, е длъжно да им поднася дарове и жертвоприношения. Случва семейство, поразено от поредица от нещастия, да чуе от устата на хунган (или хоган - първожрец, напомням), че е наказано, задето е занемарило Мараса, с които е било в далечно радство „по времето на Гвинея”. За мараса се смята и дете, родено със сраснати пръсти, признак по който познават, че е „изяло” братчето си в майчината утроба. Починалите близнаци се обожествяват, а техните духове са особено опасни, защото имат славата, както и живите близнаци, на избухливи, свирепи и крайно докачливи.
    Близнаците приемат да бъдат наказани за грешка, която наистина са извършили, но си отмъщават жестоко, ако решат, че са пострадали несправедливо. Отношението към близнаците трябва да е абсолютно еднакво, за да не събуди ревност между тях. Дрехите им трябва да са еднакви, порциите храна – еднакви, похвалите към единия и другия – еднакви. Сестрите близначки трябва да бъдат, ако е възможно омъжени едновременно. Когато се омъжва жена с брат близнак, тя и съпругът й го отрупват с подаръци, за да стопят горчивината, която той може да е стаил в сърцето си. Дори смъртта не прекъсва връзката между близнаците. Останалият жив ще отделя за отишлия си символична част от всичко, което яде или получава като подарък. Могъществото на Мараса е огромно.

    Тази история идва да каже, че преди да се пристъпи към работа с Вуду Таро, е необходимо да се познава много добре и изоснови култа, иначе няма да стане.
    Така наречената карта 6-та от Големите Аркани - Двата пътя, има и допълнение и той не е в изборът между нещо и нещо, а в правилният избор - в това да платиш точно толкова, колкото и трябва, и искаш да получиш - всеки дисбаланс ще те вкара в пътя на Zombi или на Обесеният.
    Неприемането на дадена истина, отричането й, както и страха, винаги ще преследват сгрешилия в избора си. И то от неискреност.
    Искреността невинаги е лицеприятна, но затова пък е жизненоважна за битието ни тук и сега.
    Нека не се "убиват маймуни", защото вършеят по "полята ни", нека убием маймуните в себе си и ги заменим с реалните им значения: воля и устрем.
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Ще се спра на Императора в Таро Йоруба.
    В този култа той е известен като Loco.


    Връщайки се към корена на култа, намираме следните данни и информация: започвам с Императора или с Локо - той е един от най-властните и силни Лоа във Вуду, той е духът на растителността във целия й смисъл - всяко дърво може да бъде символ на Локо, както и всяко дърво може да бъде негов храм. Поклонника принася в жертва дарове, но не животински, и когато, бъдат изядени от горски животни се приема, че Локо е удовлетворен.
    Той е повелител на лечебната сила на растенията, той е Билкарят на Вселената - и една вметка, жреците посветили се на култа си към него, стават едни от най-добрите лечители и знахари.
    Тук отварям една скоба: между актуалното звучене на картата Императорът и Локо, на пръв поглед, няма много общо, но замисляйки се над основните послания, стигаме до други изводи - за да бъде обществото в своя пълноценен вид, та дори и отделния човек, е необходим здрав корен, здрави корени (в случая силна психика), устои, без които, нито едно битие не би могло да съществува.
    Ако коренът не е здрав, цялата сграда ще рухне. Без могъщата гръд, пресметливост и глобален поглед на Императора, нито едно човешко същество не би могло да осмисли битието си. Затова, видим ли Императора в подредбата, трябва да се замислим - онова, за което питаме, има ли здрави устои, а ако няма, трябва да минем дългия път на лечение на корените, още повече, че тези корени, много често, са препратка и към нашето семейство, към бащата като първообраз на могъщия бог и родител на небесата. Ако често Императорът се появява, то той е послание на едно ригидно отношение към живота, на хаос от дефицити и компенсации - защото коренът боледува, той, метафорично казано, е "калцирал", и ако е така, то лечението е невъзможно. Освен това, нашето отношение към живота боледува - социалните ни контакти са образ на отношението на бащата към нас и в зависимост от нашата предиспозиция на бунтари или на мрънльовци, са такива и отношенията ни с другите хора.
    Единственият изход е екстракция, често явяваща се като външно на нас събитие, уж случайно случило се - инцидент, смърт, тежко заболяване. Както казва Юнг "Отлагайки дълго разрешаването на вътрешен конфликт, той се екстраполира като външен на нас, извън нашия контрол, намирайки израз и решение в непоправим инцидент."


    Затова, никога не трябва да се неглижира една поява на Императора в подредбата - тя винаги е сигнал, че нещо не е наред с "корена" - растението, дървото боледува, или просто ние нямаме здрава почва под краката си, че да искаме онова, което искаме. Локо е дървото на живота, дори в неговия библейски смисъл, и няма как да има то красива корона, ако корените му са изгнили. Здраво стъпили на Земята с глава в Небето, това е могъществото на Императора, неговата отговорност, но и кръст. Една малка препратка към символа на четворката, ни отвежда и към Кръста, към цялостната личност (по Юнг).
    Тъй като темата е безкрайна, може да се пише много, оставям отворен край, надявайки се да се намесите и вие. Още повече, че съпругата на Локо, е Айзан (Императрицата). Те двамата са една цялост, но и двете противоположности на тази цялост, затова следващото ми мнение ще е за нея. Но, сега, ето и веве-то или сиглата на Локо Лоа. Както се казва, следва продължение.
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Императрицата в култа Йоруба се нарича Айзан.
    Във Вуду култа нейна основна роля е да предпазва от черна магия. Но преди всичко осигурява безопасен контакт с инобитийните светове. Което, както знаем е особено важно за всеки, който общува с Лоа. А и тя се води за един от най-старите духове в култа, заедно с Папа Легба.

    Малко фактологическа информация за нея:
    Понеже неин основен растителен символ е палмово листо, се приема, че тя съпровожда и всяка инициация. Но не само това. Айзан е Лоа на всички церемонии, както и на вуду свещениците. Тук отварям една скоба (в традиционното Таро, Висшият жрец е покровител на тайните церемемонни, но в Йоруба той е покровител на воините и се нарича Господарят Ума с атрибути барабан, който събужда духа … от дълбокия сън).
    Точно както съпруга си, тя е архетипна Houngan (напомням свещеническо съсловие, Айзан се разглежда като първата, или архетипна Mambo (жрица), и като такава се асоциира с жречески знания и посвещаване в мистерии,.
    Като духовни родители на свещеничеството в Йоруба, тя и нейният съпруг участват в ритуалите kanzo (западноафриканска традиция). Тя е близка до католическата Света Клара.

    Връзката между Йоруба и Таро в този образ на древно Лоа:
    Знаем символиката на Императрицата в Таро – закриляща и предизвикваща творчество, тя е криейтив директора и на другите карти. За разлика обаче от картите Таро, при които Императрицата отдавна е изгубила своята архетипна природа на Великата майка (с изключение на въпроси, отнасящи се до бременност), в култа Йоруба това е нейно основно занимание, доближаващо се до католическите светици – да закриля жените и женствеността изобщо.
    Дали защото отдавна жената в нашия свят е изгубила своята мистичност и митичност, дали защото егоизмът надделява при задаваните въпроси (без дар в замяна), но тя в Таро е акумулирала по-скоро една небрежност, мудност и тромавост. Една от най-великите карти в Таро, която, за съжаление, рядко е активна в прогностиката. Т.е. рядко е конотивна.

    Това идва да рече, че нуминозността й (тази, която работещият с картите влага или не влага в нея), е загубила от „митичната си истеричност” (по смисъла на Ролан Барт).
    Напомнянето за и на нейната изначална същност идва навреме – връзката между картата, символът и Богинята е основополагащ при работата с картите Таро. Много преди ние да вземем някакъв предмет (или да видим символ и митичен знак), той е съществувал в Древните Времена, приобщен от стари традиции на народи, които апокалиптично, но искрено, са намирали верния път към символа, извличайки максимална полза от него, живеейки в хармония с онова, което не им е известно …
    Задачата на Императрицата е да бъде психопомп, но не по пътя към отвъдното като към последен пристан, а като способ да се преодолят бариерите на собственият ни духовен мрак – често отвъдните светове живеят у нас самите и се изисква смелост, но и ярост, да се преодолеят границите им.

    Това го може всяка една майка, дори една лъвица, която от безутешността на глада, изяжда полуоцелелите си малки. В това е и поуката на Айзан – за да заживее един архетип в Таро, той трябва да е жив и у нас самите.
    Трафаретното разбиране за картата, се обогатява от познанието затова – какво е била и какво е това Лоа за адептите на Йоруба.

    Жива статуя, жива Богиня, на която се поднасят дарове – осъществяване на женствеността в нейната дълбочинна природа – владетелка на света, едновременно управляваща, едновременно съзиждаща творението, едновременно раждаща хиляди човеци. Но и убиваща ги.

    Нейното веве е:

    Активен
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Женското начало се проявява на равнището на онтологичната структура; то не е глагол, а esse – битие, закрила на творението. Богородица ражда „светия Младенец”, дава своето тяло, над което слиза съдържанието, словото, силата, действието. Мъжкото начало държи сметка за склонността към абстрахиране, към създаването на рационални понятия, към постоянното бягство в схематизъм. Смутен от своето теоретично безсилие, той се бунтува срещу материята, против тялото, лесно изпада в гностическо презрение към него и го въвлича в изопачени форми на безчовечен аскетизъм.
    Рационалистичният гносис и дехуманизираната техника или сухият аскетизъм може да бъде превъзмогнат само отвътре – със светостта на самото битие и женската чистота на сърцето: „Сърце чисто създай в мене, Боже, и правия дух обнови вътре в мене” (Пс. 50:12). Човекът е призван да обработва градината на космоса, да разгадава имената, да изобразява иконата на Царството посредством всички форми на културата, но онази икона, в която образът съвпада със съдържанието, е Пресветата Дева с Младенеца, жената, облечена в слънце, човешкият образ. Мъжът, мъжкото начало, установеното свещенство, всички заедно служат на Църквата, възпявайки нейната святост. Жената не може да бъде свещеник без да отдаде самата себе си; в съответствие със своето харизматично състояние тя е призвана да осъществи своето царствено свещенство чрез собственото си същество, чрез своята природа.

    Спасението ще дойде само от светостта, но в условията на съвременния живот, тя до голяма степен е свойствена на вътрешния живот на жената. Пресвета Богородица „спазваше всички тия думи в сърцето си” (Лук. 2:51); всяка жена има вродена вътрешна връзка с традицията, с континуитета на живота. В Бога съществуването съвпада със същността; жената е способна в голяма степен чрез светостта да доближи същността до съществуването със силата на смирението, защото „смирението означава да можеш да бъдеш точно на своето място”. В противоположност на всеки егалитаризъм и феминизъм, именно в това се състои най-естественото влияние на харизматичното състояние на жената. То е служение на Утешителя, благодат на утехата и радостта, а това означава, че жената по своята същност е майка, за която всяко битие е нейно чедо.

    Връщайки се отново в реалността, опорочена от липси и най-вече от същностни връзки с архетипа, онова, което се вижда в огледалото на Императрицата, е като шамар по лицето. Очакванията ни нямат нищо общо с онова, което се случва ... Маргинализираните въпроси към Таро, евтиното "евокиране" на нуминозни сили с цел да ни подкрепят в егоистичните ни щения, водят единствено до екзистенциални пустини, до разочарования и неверие .
    "Обожествените" икони, пред които уж се молим, не са посредници между нас и невнятно божество. Единственият начин е самите ние да се превърнем в живи богове (в случая Богини), когато позволим на архетипа отново да ни завладее с първичната си древна сила.

    Отново се връщам на Айзан.
    Случай разказан от Спенсър Сен-Джон говори особено красноречиво за силата и нуминозността на архетипа. Арестувана жрица вуду заявила на човек, проявил съчувствие към нея: „Ако ударя моя свещен тъпан и прекося града, всичко живо, начело с императора, ще ме последва най-смирено”.

    Тук ключовата дума е само една - отдаденост.
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Отварям отново скоба, но наложително подходяща за дискусията.
    Кога един архетип оживява, кога той е жив изобщо? Само, когато неговата нуминозност рефлектира у носителя - защо всички вуду хунгани и мамбо, са толкова отдадени на Лоа? Защото в тяхното несъзнавано, което напук на нашата психоанализа, Сянката е единствено извор на живот, не на компенсаторни неврози и истерики, живеят живите образи на архетипите, не ерзаци на полубогове или олицетворения на чудовища от сънищата.

    Много е просто: в тези "примитивни" за нас общества битуват старите Богове, които никой не е забравил, където Духът на мъртвите бди - Манао тупапао, както изричат древните маори някъде далеч в Маркизките острови.
    Служене на архетипа с отдаденост, смиреност и любов без обяснения. Дали това ще е Айзан, Мараса, Локо, Собо или Бадеси, океана, реката или планината, е все едно. Те всички са оживени архетипи.
    Всъщност, това е верният път на човешката душа. Да намери своя животворен извор и живата вода - не някъде извън себе си, а дълбоко навътре в душата, където всичките отговори съществуват. Всъщност, това е и смисълът на индивидуацията.

    От нас зависи дали Айзан (Императрицата) ще бъде една изгряваща Богиня или погинало древно божество, обитаващо единствено сънищата под различни образи.


    Кой е пътят към Imago Dei, когато богът се превръща в човек?
    Този проблем, дълбоко залегнал в Християнството, е важен и за Йоруба - защо Папа Легба, Ошун и всички останали трябва да "слизат в хората". Въпреки обратния процес на иницииране, имаме следния проблем: седмата молба на "Отче наш", а именно - Но ни избави от Злото, трябва да се разбира в смисъла, вложен в молитвата на Христос в Гетсиманската градина: "Ако е възможно, нека ме отмине тая чаша."
    Сигурно именно по принципа на Божата умисъл не съответства човекът да бъде пощаден от конфликта по този начин - от злото. Но напълно човешко е да изрази такова желание, което не бива да се въздига в модел, понеже то е насочено към Божията промисъл и воля, и се основава само на нашата слабост и страх.

    Тихоокеанските ни събратя са решили проблема, хората са станали самите те Богове, у всеки властва анимистичния дух на предците, както северноамериканските си братя, са намерили покой, ала и небивала веселост (смятана за престъпна от ограничения ум); отвъд страха, отвъд табуто, единственото табу е това да не бъдеш бог ...

    Бог не е само Добро, това може би ще ни научат другите етноси и религии - вярата в Бога като Summum Bonum е възможна само за едно рефлективно съзнание, за което всеки Бог е нуминозен и не подлежи на интерпретация.

    Ако табуираме познанието, то ние табуираме и стремежа да излезем извън схизмата на отрицанието. Важно е да се излезе от страха от осъзнаването и последващото го релативизиране.

    Следва въпросът: Знаем ли това, което виждаме?
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Пускам обозначения на Големите Аркани, на дворцови карти и бои във Voodoo Tarot of New Orleans. По-натам и на малките аркани подробно като значение в самия вуду култ.

    Пълен списък на Големите Аркани с мой превод, както следва:
    0.World Egg, Глупакът – Световното Яйце
    1. Dr. John, Магът – д-р Джон
    2. Marie Laveau, Висшата Жрица – Мари Лаво
    3. Ayizan, Императрицата - Айзан
    4. Loco, Императорът - Локо
    5. Master of the Head, Папата – Пазителят
    6. Marassa, Влюбените - Мараса
    7. Dance, Колесницата - Танц
    8. Possession, Силата - Овладяване
    9. Couché, Отшелникът – Прегърбеният, (Приведеният)
    10. The Market, Колелото на Съдбата - Пазарът
    11. Secret Societies, Справедливостта – Тайно Общество
    12. Zombi, Обесеният - Зомби
    13. Le Morts. Смъртта - Мъртвите
    14. Ti Bon Ange, Умереността – Ти Бон Анж
    15. Courir de Mardi Gras, Дяволът – Шествие за Марди Гра/Шествие за мазния вторник
    16. Deluge, Кулата - Потоп
    17. Z'etoile, Звездата - Звездата
    18. Magick Mirror, Луната – Магическо Огледало
    19. Gros Bon Ange, Слънцето – Гро Бон Анж
    20. Ancestors, Страшният съд - Предците
    21. Carnival, Светът - Карнавал

    Дворцови карти:
    Houngan
    Хунган – Кралете, с изключение на Сантерия, където са Сантеро
    Mambo
    Мамбо – Кралиците, с изключение на Сантерия, където са Сантера
    LaPlace
    Ла Плас – Рицарите, с изключение на Сантерия, където са Ориате
    Princess
    Хунзини – Пажовете, с изключение на Сантерия, където са Ягуо

    Бои:
    Сантерия – Земя - Пентакли
    Рада – Въздух - Мечове
    Петро – Огън - Жезли
    Конго – Вода - Чаши
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • В една от разновидностите на йорубианския пантеон, Висшата жрица е наречена - Самотницата, чийто съпруг е Барон Събота (образно казано това е Лоа на смъртта в кубинската и хаитянските традиции). По същия начин, независимо едно от друго, в Mythic Tarot на Juliet Sharman-Burke, Висшата Жрица е с образа на Персефона от старогръцката митология. Отново неин съпруг е Хадес, богът на Смъртта. Т.е. няма нищо случайно в едната и в другата теза.

    Освен това, и двете, са отвлечени от съпрузите си ... И понеже Таро е преди всичко наука за скритото отвъд булото на Изида, то и акта на същото това отвличане, говори за процеси на нахлуване на външни на човешката психика, влияния, след които животът и смъртта, се приемат различно. В това се и съдържа цялото познание за картата.
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • The same thing:

    1. The main difference between Santeria and Voodoo is the Spanish influence of Santeria and the French influence of Voodoo.
    2. Santeria means ‘way or honor of the saints’ and is mostly a Spanish word, while Voodoo has an African etymology and means “moral fiber.”
    3. Santeria is based on Yoruba beliefs, while Voodoo is based on Fon and Ewe beliefs.
    4. People who practice Santeria call their spirits orishas, while voodoo practitioners call the same spirits loas or laws.
    5. Santeria has seven principal orishas, while voodoo has twelve principal loas.
    6. Santeria came to America by way of Cuba and Mexico, while Voodoo arrived via Haiti.
    7. Santeria is mainly influenced by Spanish traditions, while Voodoo is derived from French and American culture.
    8. The people who practice Santeria use a lot of animal sacrifice, while Voodoo uses such practice on a lesser scale.
    9. Voodoo is considered an official religion and is popular, while Santeria is not very popular or well known. The latter is also not considered an official religion.
    Stay soft. It looks beautiful on you.
  • Пускам списък на Големите Аркани в Таро спрямо бразилската традиция candomble (афро-бразилска езотерична традиция). Както ще видите има разлика в имената и номерацията от дахомейската йорубианска традиция (по-горе).
    Имената на Големите Аркани ще ги напиша, както са на автентичния език за йорубианската традиция.

    I Магът - Babalao (Priest of devinatory cult of Ifa)
    II Висшата жрица - Nana Buruku (Orixa of rain)
    III Императрицата - Yemanja (Orixa of salt)
    IV Императорът - Ogum (Orixa of war and iron)
    V Папата - Oxala (Orixa that represents peace and universal love)
    VI Влюбените - Oxossi (Orixa of hunting, he ensures food for his people)
    VII Колесницата - Ibeji (Orixa the child represents twins, therefore the dualities shadow and reflection, body and soul)
    VIII Справедливостта - Oba (Orixa that represents faith, belief, honor > In Brazil Justice is generally identified with Orixa Xango)
    IX Отшелникът - Obalualie (Orixa of solitude and diseases of the skin)
    X Колелото на съдбата - няма специфично име (Represents illumination, the power of seeing things that others do not perceive)
    XI Силата - Yansa (Orixa of the winds of storms)
    XII Обесеният - Ossaim (Orixa of forests and in particular the leaves of plants)
    XIII Смъртта - Egun (Represents the spirit of the dead)
    XIV Умереността - Oxumare (Orixa of the rainbow, represents the continuation of life after death)
    XV Дяволът - Diabo (Figure from Christianity assimilated into the Yoruban religion)
    XVI Кулата - Iroko (Orixa that represents the union between the sky and earth, between the visible and the invisible)
    XVII Звездата - Oxum (Orixa of rivers and sources of water)
    XVIII Луната - Ewa (Orixa that represents purity and protection of nature)
    XIX Слънцето - Olorun (Orixa that represents vitality and universal energy)
    XX Страшният съд - Xango (Orixa of lightening, thunder and stones, represents solutions that lead to justice)
    XXI Светът - Orunmila (Orixa that represents the four elements, air, water, earth, fire)
    0 Глупакът - Exu (Enity that represents the messenger and all manifestations of nature)

    Както виждате, има доста интересни метафори и различни значение от досега познатите, върху които е добре да се замислим и да се поразсъждава. По-нататък ще пусна значенията и на малките аркани по бои/стихии.
    Stay soft. It looks beautiful on you.